14 maja 2019

Howard Gardner i jego Test Inteligencji Wielorakich (Multiple Intelligences)

Joanna Migiem w dniu  14 maja 2019 w artykule w kategorii  napisała: 

Zagadka - co łączy podane tematy: brak piątek na świadectwie, długie odrabianie lekcji, brak zapału do poszczególnych zadań, "marnowanie czasu" na grę w piłkę nożną lub rysowanie? Odpowiedź znajdziesz w tekście.

Najpierw odrzućmy inne rozwiązania

Zanim uznamy, że brak dobrych efektów w nauce w poszczególnych dziedzinach może być powodowany osobowymi zdolnościami dziecka, trzeba zastanowić się najpierw, jak wygląda jego sytuacja rodzinna, zdrowotna, rówieśnicza. Może się bowiem okazać, że złe oceny, rozkojarzenie na niektórych przedmiotach może być konsekwencją nieznanych nauczycielowi przyczyn, np. trudnych relacji z rodzicem, obaw o własne życie z powodu alkoholizmu członka rodziny lub zwyczajnie - wady wzroku ucznia.

Dopiero, gdy wyeliminujemy konkretne punkty na naszej liście możliwych przyczyn braku dobrych osiągnięć naukowych dziecka, możemy zabrać się za temat testu inteligencji wielorakich. To ważne, aby zdać sobie sprawę z tego, że dziecko nie musi być mistrzem wszystkiego. A co najważniejsze - świadomość tą powinni posiadać przede wszystkim rodzice, bo to oni są odpowiedzialni za swoje dziecko i na mocy prawa (pomijając sferę uczuciową), zobligowani są do dbania o rozwój dziecka.

Zanim przejdziesz do rozwiązywania testu lub badania nim swojego dziecka, zachęcam Cię do przeczytania jeszcze jednego artykułu, w którym pisałam o teoretycznym braku inteligencji u dzieci.

Kilka zdań o Howardzie Gardnerze i jego teorii MI

Prof. Howard E. Gardner studiował na Harvardzie, jak i w London School of Economics. Jego nauka koncentrowała się wokół zagadnień relacji społecznych, psychologii społecznej w ramach psychologii rozwojowej, a także filozofii i socjologii.

Teoria Inteligencji Wielorakich powstawała (Multiple Intelligences) powstawała na przełomie dekad lat 70-tych i 80-tych. Swoją teorię po raz pierwszy zaprezentował w książce pt. "Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences" wydanej w roku 1983.

Na podstawie swoich badań, wyprowadził dwa założenia naukowe tej teorii:

  1. inteligencje stanowią zestaw narzędzi jakimi posługują się ludzie. O ile nie zostaną one upośledzone, będą rozwijać się zgodnie z indywidualną dynamiką poszczególnych osób uwzględniając zależności genetyczne, jak i doświadczalne. Wszyscy ludzie mają możliwość rozwijania kilku inteligencji.
  2. każdy człowiek na indywidualny profil intelektualny. Nawet rodzeństwo bliźniacze, mimo genetycznego podobieństwa będzie różnić się od siebie inteligencjami, choćby z powodu różnych doświadczeń lub bogactwa sfery psychicznej.

Z powyższych założeń wynikają dwa kolejne, pomocne podczas nauczania:

  1. personalizacja, czyli uczenie obowiązkowych tematów, jak np. matematyki, chemii czy języków z uwzględnieniem jednostkowych cech inteligencji. Innymi słowy, nauczanie powinno brać pod uwagę indywidualne zdolności i możliwości ucznia, lub osoby dorosłej, np. podczas mentoringu lub coachingu.
  2. pluralizacja, czyli każdy temat powinien być uczony na kilka sposobów - nie tylko czytając książki lub rozwiązując zadania, ale także budując konstrukcje, oglądając filmy, doświadczając danego zagadnienia w praktyce.

Prof. Gardner nadal rozwija swoją teorię. Wpisuje ją w modny obecnie trend Long-life learning.

Co mierzy test

W skrócie i dużym uproszczeniu można powiedzieć, że test MI bada osobnicze predyspozycje i zdolności konkretnej osoby, co w efekcie pomaga ukierunkować uwagę na specyficzne umiejętności i talenty. Oczywiście, nie jest to diagnoza, która jest ostateczna. Odpowiadając na czterdzieści pytań ułożonych w podgrupy otrzymujemy wynik punktowy, który określa które dziedziny naszej inteligencji są obecnie u nas dominujące. Jest to wskazówka, np. dla rodziców dzieci w wieku dojrzewania, w jakim kierunku pomagać w przyszłości kształcić się dziecku, jeśli nie kierunkowo, to chociażby przez zajęcia dodatkowe. Z kolei dla osób dorosłych to świetne narzędzie do określenia, czy budowana kariera uwzględnia osobowe predyspozycje do wykonywania danego zawodu.

Co ważne, otrzymane wyniki testu mogą wskazywać na wysoko rozwinięty dany typ inteligencji i mało rozwinięte pozostałe, lub też na wysoki poziom rozwinięcia kilku typów inteligencji równocześnie. Oznacza to, że w pierwszym przypadku mamy dominujący jeden bądź dwa główne typy, które określają nasze zdolności, zaś w drugim przypadku, mówimy o kilku typach inteligencji, które na bazie doświadczeń lub genetycznych predyspozycji nie są szczególnie wybitnie uwypuklone w podejmowanych aktywnościach, jednakże wskazują, że osoba taka ma wiele różnych inteligencji, które są w stanie dać jej zadowolenie z wykonywanych zadań lub prac.

Istotne, aby pamiętać, że każda osoba odznacza się każdym z ośmiu wskazanych typów inteligencji, jednakże każdy człowiek ma je rozwinięte na innym poziomie. Wszystkie one ze sobą współpracują tworząc indywidualny profil inteligencji każdej osoby. Profil ten, na bazie doświadczeń i nauki może się zmieniać.

Test Inteligencji Wielorakich

Znasz już odpowiedź na zagadkę z pierwszego akapitu? Przeczytaj ten tekst jeszcze raz uważnie i zauważysz na pewno, że jeśli Twoje dziecko ma zapewnione wszystkie potrzeby i jest szczęśliwe, a mimo to, jego efekty nauki nie są zbyt dobre, sprawdź jego profil inteligencji.

Test Inteligencji Wielorakich dedykowany jest przede wszystkim do osób dorosłych lub starszych dzieci, które umieją z dystansem spojrzeć na siebie i ocenić, co czują lub jak doświadczają rzeczywistość.

Za jego pomocą badamy siebie w ośmiu obszarach, takich jak inteligencje: lingwistyczne, intrapsychiczne, matematyczne, przyrodnicze, przestrzenne, kinestetyczne, muzyczne i interpersonalne. Na podstawie zebranych punktów w każdej dziedzinie, otrzymujemy wynik liczbowy określający poziom dominacji lub mniejszego poziomu wykształcenia danych typów inteligencji.

Mam dla Ciebie taki test wraz z analizą wyników, dlatego jeśli chcesz poznać się lepiej lub zdolności swojego dziecka, zapisz się do mojego newslettera i koniecznie kliknij w link poniżej:

Test Inteligencji Wielorakich

Pobierz PDF z testem i analizą wyników oraz przykładami, jak możesz w praktyce wykorzystać swoje inteligencje, które być może nie były Ci znane!

Poniżej w stopce, obok samolotu, znajduje się miejsce do wpisania swojego maila. Kiedy mój serwer pocztowy odnotuje od Ciebie wiadomość, migiem otrzymasz ode mnie dodatkowe wiadomości uzupełniające do Testu MI. Pamiętaj, że zgodnie z RODO, możesz wypisać się z mojego newslettera, kiedy uznasz to za konieczne. Mam jednak nadzieję, że nie nastąpi to prędko.

Po wypełnieniu testu czekam na wieści od Ciebie, jakie są Twoje wyniki. Jestem ciekawa, jakich mam inteligentnych i utalentowanych Czytelników!

 

PODSUMOWANIE:

  1. Opisuję czym jest Test Inteligencji Wielorakich (MI)
  2. Przybliżam sylwetkę prof. Howarda Gardnera, twórcy teorii MI
  3. Zapraszam do swojego newslettera i pobrania Testu Inteligencji Wielorakich wraz z opracowaniem wyników.
  4. Czekam na komentarze jakie typy inteligencji są u Ciebie najmocniej rozwinięte.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

Gdzie migają msze święte?

Migane msze święte obecne są w każdym województwie w Polsce. Sprawdź, gdzie najbliżej Ciebie odbywają się msze w języku migowym. msze święte Migane msze można obecnie znaleźć niemal w całej Polsce, w każdej diecezji. Różnią się one tylko tym, że niektórzy księża migają w PJM, a inni w SJM. Najważniejsze jednak, aby liturgia odbywała się […]

więcej
Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym

Zastanawiasz się czasem, bez którego zmysłu byłbyś w stanie żyć? Wiesz, że są wśród nas osoby, które nie dość, że mają deficyt jednego zmysłu, w wyniku sprzężenia, mają ograniczone możliwości używania innych zmysłów? co robi TPG? Towarzystwo działa w Polsce w oparciu o wpis do KRS, jest jednostką o charakterze stowarzyszenia NON PROFIT. W całym […]

więcej
Głuchy w gabinecie lekarskim

To jedno z najpoważniejszych wyzwań, przed jakimi stawiani są głusi - wizyta w gabinecie lekarskim. W gabinecie, w którym lekarz mówi w "obcym języku". głuchy u lekarza Ból, rozdrażnienie spowodowane chorobą, niepewność diagnozy, konieczność umówienia się na wizytę w gabinecie lekarskim - to wybrane problemy, z jakimi mierzą się głusi, kiedy chcą wyzdrowieć. Słyszący nie […]

więcej
Zapisz się migiem na mój newsletter i odbierz niespodziankę jaką dla Ciebie przygotowałam. 

Wiadomości na newsletter wysyłam średnio dwa razy w miesiącu. Zapisując się, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach. Zgodę możesz w każdej chwili wycofać. Po szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych zapraszam do przeczytania polityki prywatności.

Działamy razem?

Zapraszam Cię do grupy osób zainteresowanych nauką Polskiego Języka Migowego na poziomie odpowiadającemu regularnym kursom A1. Nie chcesz uczyć się PJM-u, tylko ciekawi się świat ciszy? Odwiedź mojego bloga. 
LET'S GO!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram